Flamenco

Tiempos Nuevos speelt werken van grote componisten die zich door flamenco lieten inspireren. Bekende klassieke werken worden op natuurlijke wijze teruggebracht naar het flamenco- idioom. Een retourticket van de klassieke muziek en de jazz naar flamenco, en van het verleden naar drie jonge muzikanten op het podium. Veel muzikale stijlen pasten er binnen flamenco. Maar flamenco paste ook altijd al in andere, universele muziekstijlen als klassieke muziek en jazz: Debussy tot Miles Davis probeerden flamenco in hun muziek te vangen en droegen daarmee bij aan de mondialisering van Flamenco. Het trio verwerkt bekende melodieën uit grote werken van ‘de Falla’ en ‘Rodrigo’, in de composities van Edsart Udo de Haes met teksten van Maria Marín.

Bekende melodieën uit de klassieke muziek en de jazz teruggebracht naar Flamengo

Genre: flamenco
Duur:
avondvullend
Voorstelling: 
september 2020 t/m sept. 2021 + (zomer)festivals

Tiempos Nuevos werkt met verschillende gastartiesten o.a. Cristina Hall (moderne dans en flamencodans), Oene van Geel (altviool), Federico Ordoñez (flamencodans),Irene Álvarez (flamencodans) en Carlos Ema (flamencopiano en ‘electronics’). Ook staat Ben van Gelder (altsax) regelmatig als gast op het programma. Voor de theatervoorstelling is het mogelijk om met deze gastmuzikanten en danseressen te werken.

María Marín (Utrera, Sevilla) is naast veelgevraagd flamenco- zangeres en meester op de klassieke gitaar (master koninklijk conservatorium den Haag).

Edsart Udo de Haes wordt in Spanje omschreven als een buitenlander die met zijn gevoelige en filosofische spel het stokje van de Spanjaarden kan overnemen (Chalaúra).

‘Prachtig gevoelig spel… de Haes is virtuoos gitarist.’
– Elsevier

‘Nederlandse gitarist steelt show in de flamencowereld.’
– Telegraaf

‘Nummers die ons nog lang zullen bijblijven…’
– Jondoweb (Spanje)

‘Onvergetelijke momenten’
‘Een ‘flamencura’ (flamenco gevoel) die vandaag de dag schaars is.’
– Chalaúra

‘Grote emotionele kracht in zowel de stukken als in het gitaarspel.’
– Popmagazine Heaven